A konferencia mottójához igazodva, miszerint „30 év 30 érv” az előadás tartalmi felépítése is ezt követi, amelyben a felsőoktatás minőségügyi fejlődési folyamata kerül bemutatásra múlt-jelen-jövő kontextusában.
A történelmi visszatekintés, bár nem 30 évvel ezelőtt, hanem „csak” 1999-től, Bolognából indul, amikor huszonkilenc európai ország felsőoktatásért felelős minisztere aláírta azt a dokumentumot, ami Bolognai Nyilatkozatként vált ismerté, és fémjelzi azt a felsőoktatási reformfolyamatot, amely gyökeresen átrendezte a felsőoktatást, és tulajdonképpen a felsőoktatás minőségügyének a reformját is magában foglalja.
Hazánk 2005-ben csatlakozott a Bologna-folyamathoz, és azóta is folyamatosan igyekszik alkalmazkodni a folyamatosan változó, megújuló, fejlődő felsőoktatási minőségbiztosítási kritériumokhoz.
Az előadás számba veszi az Európai Felsőoktatási Térség létrejöttének körülményeit, működési jellemzőit, kritériumait, valamint arra is kitér, hogy bemutassa a felsőoktatási minőségbiztosítás jogi és intézményi hátterét nemzetközi és hazai viszonylatban egyaránt. Külön kiemelésre kerül a felsőoktatásban alkalmazandó minőségbiztosítási követelményeket rögzítő ESG 2015 (Standards and guidelines for quality assurance in the European Higher Education Area) dokumentum szerepe és jelentősége.
A jövő tekintetében azok az irányvonalak, trendek kerülnek ismertetésre, amelyekre a hazai felsőoktatási intézményeknek a folyamatosan változó, átalakuló működési feltételek között reagálniuk szükséges annak érdekében, hogy a hazain túl a nemzetközi felsőoktatási piacon is versenyképesek lehessenek.